Sanatatea oaselor – Despre calciu si vitamina D

     Este  cunoscut faptul ca lipsa de lapte, lumina solara si exercitii fizice fac rau oaselor ducand chiar la rahitism, cazurile de rahitism reprezinta un semnal de alarma, specialistii afirmand ca milioane de copii sanatosi nu-si formeaza oase atat de puternice cum ar trebui-ceea ce-i face mai vulnerabili la osteoporoza mai tarziu in viata.

     

     Nou nascutii au in corp circa 350 de oase. Odata cu cresterea copilului, unele din aceste oase fuzioneaza, astfel apar oase mai mari. In final, in corpul unui adult se afla 206 oase. Desi sunt tari si rigide, oasele sunt tesuturi vii ce se remodeleaza permanent cu ajutorul a doua tipuri de celule: cele care creeaza tesut nou(osteoblaste) si cele care distrug tesutul(osteoclaste). Specialistii spun ca aproape jumatate din masa osoasa se dezvolta in adolescenta. Copii care nu se dezvolta bine in aceasta perioada sunt predispusi la fracturi inainte de 30 de ani si se recupereaza foarte greu.

 

Calciul- joaca un rol esential in mentinerea sanatatii oaselor

 

99% din calciul prezent in corpul uman se afla in oase si dinti. Restul de 1% se afla in sange si in alte tesuturi.

 

Corpul isi ia calciul necesar in 2 moduri:

 

  • prin consumul de alimente bogate de calciu(spanac, broccoli, fasole verde, mazare, alune, nuci, fasolea uscata) si prin suplimente care contin calciu

  • il "imprumuta" de la oase

 

Acest aspect se intampla cand nivelul calciului din sange scade prea mult. Ideal este ca imprumutul de calciu de la oase  sa se reface ulterior.

 

Necesarul zilnic de calciu recomandat copiilor, in functie de varsta lor, este urmatorul :

 

- intre 0-5 luni - 210 mg de Ca/zi;

- intre 6-11 luni - 270 mg de Ca/zi;

- intre 1-3 ani - 500 mg de Ca /zi;

- intre 4-8 ani - 700 mg de Ca/zi;

- intre 9-13 ani - 1000 mg de Ca/zi;

- intre 14-18 ani - 1300 mg de Ca/zi;

  (1 cana de lapte = 300 mg Calciu)

 

 

 

Specialistii spun ca oasele au nevoie de mai mult decat calciu ca sa fie sanatoase. Exercitiile fizice  sunt la fel de importante. De asemenea, organismul nu poate absorbi calciu si intari oasele fara vitamina D. Se pare ca 30 % din adolescenti au un deficit foarte mare. Problema nu se rezuma la faptul ca acesti copii nu beau indeajuns de mult lapte, corpul lor are nevoie  si de vitamina D care este produsa cu ajutorul luminii soarelui.

 

     Atunci cand nivelul de calciu din sange incepe sa scada, se declanseaza conversia de vitamina D in formele ei active ( D2 si D3 ), care apoi ,, migreaza,, catre intestine(pentru a incuraja absortia de calciu in sange)  si catre rinichi(pentru a minimaliza pierderea de calciu prin urina).

 

Vitamina D se gaseste in unele alimente in cantitati mici(peste gras precum somn, macrou, ton, galbenus de ou, branza, lapte) si in suplimente alimentare.

 

     Unii cercetatori afirma ca expunerea la soare de doua ori pe saptamana intre orele 9-11 timp de 5 pana la 30 de minute fara protectie solara, ar fi suficienta pentru producerea de vitamina D necesara corpului.